zaměření předmětů: především přírodovědné – přírodopis (6. – 9. ročník), přírodověda (4. – 5. ročník), výchova ke zdraví (6. – 9. ročník). A výuka dalších předmětů (Čj, M, F, Z, D, Ov).
časové vytížení: přírodopis (6. – 9. ročník 7 hodin týdně), přírodověda (4. – 5. ročník 2 hodiny týdně), výchova ke zdraví (6. – 9. ročník 2 hodiny týdně). Ostatní předměty 15 hodin týdně. Ročně 26 hodin x 40 týdnů = 1040 hodin
kapacita: 12 – 20 míst
náplň výuky:
Předmět přírodopis svým činnostním a badatelským charakterem výuky umožňuje žákům hlouběji porozumět zákonitostem přírodních procesů, a tím si uvědomovat i užitečnost přírodovědných poznatků a jejich aplikaci v běžném životě. Zaměřuje se na poznávání přírody jako systému, chápání důležitosti udržování přírodní rovnováhy, rozvíjení dovednosti objektivně a spolehlivě pozorovat. Zvláště významné je, že při studiu přírody specifickými poznávacími metodami si žáci osvojují i důležité dovednosti. Jedná se především o rozvíjení dovednosti soustavně, objektivně a spolehlivě pozorovat, experimentovat a měřit, vytvářet a ověřovat hypotézy o podstatě pozorovaných přírodních jevů, analyzovat výsledky tohoto ověřování a vyvozovat z nich závěry. Žáci se tak učí zkoumat příčiny přírodních procesů, souvislosti i vztahy mezi nimi, klást si otázky (Jak? Proč? Co se stane jestliže?) a hledat na ně odpovědi, vysvětlovat pozorované jevy, hledat a řešit poznávací nebo praktické problémy, využívat poznávání zákonitostí přírodních procesů pro jejich předvídání či ovlivňování. V předmětu přírodopis žáci postupně poznávají složitost a mnohotvárnost skutečnosti, podstatné souvislosti mezi stavem přírody a lidskou činností, především pak závislost člověka na přírodních zdrojích a vlivy lidské činnosti na stav životního prostředí a na lidské zdraví. Učí se zkoumat změny probíhající v přírodě, odhalovat příčiny a následky ovlivňování důležitých místních i globálních ekosystémů a uvědoměle využívat své přírodovědné poznání ve prospěch ochrany životního prostředí a principu udržitelného rozvoje. Významnou součástí komplexního pohledu na vztah mezi člověkem a přírodou je i uvědomování si pozitivního vlivu přírody na citový život člověka.
Cílové zaměření vzdělávací oblasti
Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k:
Metody, formy, nástroje, pomůcky:
Ve vyučovacím předmětu Přírodopis se používají zejména tyto formy výuky: výkladové hodiny propojené školními diskusemi a debatami, hodiny s problémově pojatou výukou, cvičení a pozorování v terénu, biologické exkurze a besedy s odborníky.
Projekty naleznete zde
Obec Holčovice