Školní poradenské pracoviště poskytuje bezplatné poradenské a konzultační služby žákům, zákonným zástupcům žáků a pedagogům. Snaží se jim pomáhat při zvládání a řešení výchovných, vztahových a výukových potíží.
Poradenské služby ve škole jsou zajišťovány výchovným poradcem a školním metodikem prevence. Nedílnou součástí je spolupráce se všemi vyučujícími ve škole, vedením školy a dalšími poradenskými zařízeními (PPP, SPC a SVP). Zajišťuje poskytování a koordinaci preventivních, pedagogických a poradenských služeb přímo na škole.
Činnost ŠPP přispívá zejména k:
- poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
- sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření - prevenci školní neúspěšnosti,
- kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu
- k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,
- podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního- prostředí a s odlišnými životními podmínkami,
- podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných,
- průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi
- vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení,
- včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů,
- předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace,
- průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou,
- metodickou podporu učitelům při použití psychologických a speciálně-pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy,
- spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci,
- spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními.
Vedoucí školního poradenského pracoviště:
Výchovný poradce - Mgr. Miroslava Římanová
Členové školního poradenského pracoviště:
Školní metodik prevence
Mgr. Alexandra Klučarová – klucarova@zsholcovice.cz
Konzultační hodiny ŠMP pro zákonné zástupce a pro žáky jsou ve úterý od 12:00 do 13:00 nebo podle individuální dohody.
Činnost speciálního pedagoga ve škole je samostatnou poradenskou činností. Školní poradenské služby jsou definovány vyhláškou o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních č. 72/2005 Sb.
Metodik primární prevence sociálně patologických jevů se zaměřuje na individuální, skupinovou, třídní a celoškolní preventivní programy, které jsou u žáků školy zaměřené na předcházení zejména následujícím rizikovým jevům v chování žáků:
- záškoláctví
- závislosti
- násilí
- další sociálně patologické jevy
Standardní činnosti školního metodika prevence jsou:
- koordinace tvorby a kontrola realizace preventivního programu školy
- koordinace a participace na realizaci preventivních aktivit školy
- metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování (vyhledávání problémových projevů chování, preventivní práce s třídními kolektivy apod.)
- koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence sociálně patologických jevů
- vedení dokumentace týkající se preventivních aktivit školy
- prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností
- spolupráce se členy školního poradenského pracoviště a s vedením školy
- spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých žáků a tříd
Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními
- Pedagogicko-psychologická poradna Bruntál, pobočka Krnov
- Pedagogicko-psychologická poradna Jeseník
- Speciálně pedagogické centrum Bruntál
- Středisko výchovné péče Krnov